Прокоф’єв і Равель на закритті сезону Берлінської філармонії

Прокоф’єв і Равель на закритті сезону Берлінської філармонії (ЖИВА ТРАНСЛЯЦІЯ)

Берлінський філармонічний оркестр
Туган Сохієв (дириґент)
Маріанна Кребасса (мецо-сопрано)

Сергій Прокоф’єв. Сюїта «Поручник Кіже» ор.60
Моріс Равель. Цикл пісень «Шехерахада» на слова Трістана Клінгзора
Сергій Прокоф’єв. Балет «Ромео і Джульєтта» ор.64 (аранжування у форму сюїти Тугана Сохієва).

Закриття 2018-2019 сезону Берлінської філармонії традиційно відбудеться на Берлінській Вальдбюне – величезному лісовому амфітеатрі на 22 000 місць. Цього року програма заключного концерту складається з творів радянського композитора українського походження Сергія Прокоф’єва і француза Моріса Равеля. Жива трансляція події здійснюватиметься завдяки співпраці Goethe-Institut Ukraine, який виступає частиною проекту Digital Concert Hall, та Дім “Майстер Клас”. Показу передуватиме вступне слово кураторки проекту Lyubov Morozova.

Сюїта «Поручник Кіже» Прокоф’єва широко відома завдяки композиції «Russians» Стінга з дебютного альбому 1985 року «The Dream of the Blue Turtles». У пісні Стінга використаний «Романс» із прокоф’євської сюїти, а текстом стало застереження щодо Холодної Війни («Немає такої речі, як переможна війна / Це брехня, в яку ми більше не віримо»).
Сюжет оригіналу, втім, скоріше бюрократичний, аніж військовий. У 1934 році Прокоф’єв написав музику до фільму за повістю Юрія Тинянова «Підпоручик Кіже», де помилка писаря перетворила в царському указі фразу «підпоручики же» на «Підпоручик Кіже». Реальна історія про те, як за часів Павла I кількома підписами царя «помилка в указі» зробила кар’єру і дослужилася до звання полковника, отримала екранізацію, а після неї – сюїту з музики до фільму.

Другий твір Прокоф’єва, який потрапив до концерту – це балет «Ромео і Джульєтта» в новому аранжуванні дириґента Тугана Сохієва. Як відомо, перша редакція балету, прем’єра якої відбулася не в СРСР (вона відкладалася п’ять років), а у 1936 році в чехословацькому Брно, закінчувалась геппі-ендом. Втім, після сумнозвісної статті «Сумбур вместо музыки» та розстрілу лібретиста Адріана Піотровського, сюжет замінили на класичний. Цей варіант постановки і ліг в основу сюїти «Ромео і Джульєтта» 1946 року. Втім, Туган Сохієв запропонує інший її варіант.

Що стосується циклу пісень «Шехеразада» Моріса Равеля на слова Трістана Клінгзора (1903 рік), то його традиційно вважають продовженням «східної» творчості Миколи Римського-Корсакова. В той же час, сам композитор засвідчував вплив Клода Дебюссі на його цикл, що дуже сильно відчувається і в музиці.

Заключні концерти на Вальдбюне завжди завершуються звучанням неофіційного гімну Берліна «Berliner Luft». І хоча цей концерт побудований у «російському» руслі, від берлінської традиції музиканти навряд чи відмовляться.

ВХІД ВІЛЬНИЙ