МЕТОДА

Черговий етап лабораторної та виставкової роботи “Галереї в Домі Майстер Клас” – виставка “МЕТОДА”, створена кураторською групою Відкритого архіву українського медіа-арту (Яніна Пруденко, Антон Лапов та Юлія Кузнєцова).

До колекції ВАУМА входить net.art української групи художників akuvido (Ганна Куц та Віктор Довгалюк), створений у 2000-х у Берліні та Роттердамі. Складність його архівування пов’язана зі складністю його матеріальної репрезентації. Окрім того, сайт з роботами художників http://www.akuvido.de/ може зникнути будь-якої миті, щойно його припинять підтримувати: Ганни Куц, творчого двигуна групи, вже 10 років як немає в живих, а Віктор Довгалюк, мешкаючи у Берліні, майже не виходить на контакт. Не менш складними для архівування є відеороботи, створені групою “Таран” (так називалися Куц і Довгалюк у львівський період своєї творчості) у 1990-х. Їх було оцифровано Центром міської історії Центрально-Східної Європи з VHS-касет львівського художника і фактичного співавтора відео групи “Таран” Альфреда Максименка. Проект у жанрі generative art “360 Б’Ю” (1998) передала до ВАУМА співкураторка ІнфоМедіаБанку (програми для медіа-художників у київському ЦСМ Сороса в кін. 1990-х – на поч. 2000-х) Наталя Манжалій, яка безпосередньо опікувалася створенням цієї роботи.

Куратори коментують хід роботи над виставкою: “Маючи не надто багато вихідних даних, ми почали кураторське дослідження, яке інколи більше нагадувало детективну історію. Під час робочої зустрічі в рамках Кураторської лабораторії Юрій Кручак розповів про свої студентські роки у Харківському державному художньому училищі, де він перетнувся у 1989 з Ганною Куц. Звернувшись за більш докладною інформацією про akuvido до Альфреда Максименка, в майстерню якого Ганна Куц потрапила вже у Львівській національній академії мистецтв на початку 1990-х, ми зрозуміли, що угруповання “Таран” – це не тільки Куц і Довгалюк, але й майстер Ганни – Максименко”.

Фактичного дозволу на зберігання та демонстрацію відео akuvido у ВАУМА немає. Виставка в “Галереї в Домі Майстер Клас” є результатом дослідження їхніх ранніх робіт та педагогічної методи Максименка, який вплинув на akuvido та низку інших львівських медіа-художників. Також це спроба розказати про творче становлення групи, яка свого часу успішно ввійшла у загальноєвропейський контекст розвитку медіа-мистецтва, але сьогодні є малознаною. Слідом за проектом Дата Чіголашвілі і Ніні Палавандішвілі, що триває в галереї-лабораторії з середини січня й частково лишається в експозиції, “МЕТОДА” порушує питання складності архівування певних художніх, частіше за все нематеріальних об’єктів, а також архівації артефактів 1990-х років, які здаються діахронічно все ще надто близькими для того, щоб їх досліджувати і музеєфікувати.