Виставка “Музика UNDERGROUND”: фото/живопис

9 лютого, о 19:00, в Домі «Майстер Клас» відкриється виставка фотографій і живопису «Музика UNDERGROUND», що є частиною візуальної програми проекту «Київ в авангарді. 1960 –70-ті». Виставка репрезентує творчість Флоріана Юр’єва, Віктора Кузьменка, Віктора Марущенка та Галини Жегульської (куратор – Олег Сидор-Гібелинда). Виставка організована у співпраці галереї «Дукат» та Дому МК.

У рамках відкриття Олег Сидор-Гібелинда прочитає годинну лекцію на тему «Музика і малярство України: шляхи взаємодій».

Олег Сидор-Гібелинда, куратор проекту, кандидат мистецтвознавства, про концепцію виставки:
«Здається, не існує більш не схожих між собою мистецтв, аніж мистецтво візії та мистецтво звуку. Однак протилежності зближуються: оперний жанр незмінно супроводжують яскраві декорації, які втілюють елементи його поетики, а малярський твір нерідко просотується зовсім не-малярською мелодійністю обрисів та барв… Поза тим, композитори та музиканти залюбки відвідують художні експозиції, часом товаришують з митцями, а останні… Чи можна ж уявити художню майстерню без мʼякого жебоніння, яке лунає з нутрощів програвача – магнітофона, супроводжуючи творчий акт?

Виставка “Музика UNDERGROUND”, що відкривається 9 лютого 2018 р. в Домі МК, не намагається вичерпно висвітлити коло цих проблем, натомість наочно демонструє найпоказовіші приклади взаємодії талановитих і “різноцехових” українських авторів, які працювали продовж 1960-80-х рр. (зрештою, живуть-працюють і нині). З огляду на специфіку демонстрування, перевага надається митцям, які обрали сферою свого впливу зір, а не слух. Тобто, ті, кого називають власне художниками – хоча є серед них і такі, котрі не без успіху займалися складанням музичних композицій, як це робив Флоріан Юрʼєв, а він також грунтовно досліджував “Музику кольору”, за що в радянські часи зазнав тиску… і вже 2000-го був визнаний “Людиною Року”: за версією Американського Біологічного Інституту.

Треба сказати, що спроби міжвидового синтезу мистецтв і пожвавилися у середовищі вітчизняного андеграунду, чутливого як до традицій минулого (експерименти “срібної доби”), так і до вимог сьогодення, яке вже не вдовольнялося банально-реалістичним наративом, жваво реагуючи на світові тенденції пошукового арту. Художник віднині слухав музику – ні, вже не революції, а внутрішньої ситуації. Чи навіть пробував створити на площині химерну реінкарнацію музичного твору, який промовляв би до глядацької підсвідомості, діючи на кшталт сонати чи симфонії. У цьому – часткова розгадка робіт Галини Жегульської, львівської мисткині “кола Аксініна”; в них вона поєднує нефігуративну магію та щиру езотерику, не втрачаючи на декоративності, яку вважають візитівкою “галицької школи”.

Віктор Кузьменко – автор старшого покоління, талант якого сформувався під впливом легендарного Леопольда Левицького та не обмежився майже піввіковою працею у часописах “Всесвіт” та “Вітчизна”, виразившись у численних творах, які варіюють розмаїття стилістик, від пізнього експресіонізму до раннього оп-арту. Спільне між ними усіма – а глядач побачить лише малу дещицю із ним створеного, що ж, винятковий лаконізм і є специфікою нашої експозиції, – у неприховано драматичній мелодійності, яка відчутна ледь не в кожному аркуші.

Нарешті, творча постать Віктора Марущенка – фотомитця, визнаного у всьому світі, автора, запрошеного “західною стороною” до участі на Венеційській бієнале-2001 (вперше після Олександра Мурашка – майже сто літ тому), у контексті сьогоднішнього показу виглядає дещо осібно. Він – літописець художнього життя України, чорно-білий портретист найпомітніших композиторських та виконавчих постатей… додамо: і лицарів театру, літератури, кіна, однак це лишається за межами виставки “Музика UNDERGRAUND”, яку вам, упевнений, просто необхідно відвідати. Ну, хоча б для того, аби побачити такого несподіваного Валентина Сильвестрова… А, можливо, і почути уривки з його, і не лише його, творів…”.

*На відкритті виставки звучатиме музична програма “Гольфстрім і пустота”

1. Золтан Алмаші – “Прелюдія” для віолончелі соло
2. Олег Безбородько – “Пустота” для скрипки і віолончелі
3. Валентин Сильвестров – Елегія пам’яті Віктора Сусліна для віолончелі соло
4. Дмитро Ареф’єв – Експромт для скрипки і віолончелі
5. Вікторія Польова – “Гольфстрім” ддя скрипки і віолончелі

Виконують: Кирило Бондар, скрипка, Золтан Алмаші , віолончель